Elkezdődött az év első nagy leárazási hulláma . Évente kétszer élhetjük ezt át. Karácsonyt követő első nap indul a téli- a nyári pedig.. hát.. már javában benne vagyunk. Gyakorlatilag mindenhol piros árcímkével, arcunkba omló Árleszállítás , Akció és társai feliratokkal találkozhatunk.
Én most azért vártam ezt az időszakot, hogy megoszthassam ezt a bejegyzést. Nem arról, hogy hol mekkora kedvezmények várnak, hanem a tudatosság oldaláról: hogy ne ess túlzásba. Mert ilyenkor a legkönnyebb.
Beindult a gépezet, nyilnak a pénztárcák és sokan teljes extázisba kerülve felvásárolnak minden haszontalan terméket.
Ez rossz a pénztárcának, a környezetnek, később a vásárlónak, amikor rádöbben, hogy mennyire felesleges pénzköltés volt. Az újdonság öröme hamar elmúlik. DE. Ha nem kell, nincs szükséged rá, VIDD VISSZA. Úgyhogy tartsd meg a nyugtákat!
Minek egy újabb hasonló színű , fazonú nadrág, csak azért, mert 4995 Ft és hát ez "most nagyon megéri"!
A leértékeléseken a készleten maradt termékek kerülnek kifuttatásra. Sok a mérethiány, és esetlegesen hibás termékkel is gyakrabban lehet találkozni. Ezért, ha megveszel valamit, duplán ellenőrizd a varrásvonalakat, a koszfoltokat, ha valamiben kételkedsz, hogy mosás után eltűnik-e, vagy sem, IRASD RÁ A BLOKKRA, és szó nélkül kötelességük visszavenni/cserélni.
Nem mindegy mikor mész shopping-körútra.Reálisabban tudsz dönteni, ha nem hemzsegnek körülötted .Ha lehetőséged van rá, akkor a hét elején és délelőtt menj nézelődni, vagy zárás előtt 1 órával, amikor kezdik rendbe szedni az üzletet.
Egy kis lelkiismeretfurdalás keltés miatt pedig itt, és lejjebb is egy-egy filmajánló- mindenkinek, aki vásárolt már valaha ruhaüzletben és tervezi is ezt a jövőben. Szóval mindenkinek. Talán ezután jobban átgondolod mire költesz.
The true cost előzetes.
A 2015-ben bemutatott film a divatipar legmélyebb valóságát mutatja. A csillogás és tökéletességet idealizáló iparág hátterében az embertelen körülmények között éhbérért dolgozó munkások állnak. Mindegy, hogy drága vagy olcsó terméket állítanak elő, a gyártási költség nem lesz magasabb a luxus terméknél.
Elkezdtem már egy hasonló témát, de a leárazásokig mindenképpen várni akartam vele.A fast fashion/ high fashion téma szerteágazó, közvetve mindenkit érint, és kellően fontos ahhoz, hogy minél többet tudjunk meg róla. Vagyis a ruháid eredetéről.
- hol gyártják
- kik gyártják
- miből készül
- mekkora utat járnak be a ruhák dobozokban várakozva
- melyik földrészeket érintve kerülnek a boltok polcaira
- milyen körülmények között zajlik a gyártás
A divatvilág gyorséttermei- Így lehetne nevezni a fast fashion márkák által kínált termékeket. Tömegesen, viszonylag olcsón és minél több eladást produkálva. A minőség ilyen esetben nem a legfontosabb. Hogyan is lehetne, hiszen hetente többször érkezik az új árukészlet, a ruhák folyton forgásban vannak.
Nincs olyan ember- akár divattervező vagy egy "halandó" fogyasztó, aki ne vásárolt volna már valamelyik fast fashion üzletben.
A gyorséttermeket is rengeteg kritika éri, főként a minőség és egészségtelen alapanyagok miatt. Hasonló a helyzet a ruhák tekintetében is. Az alapanyag ugyan nem változik, csak az összetétel. A rengeteg viszkóz és szintetikus anyaggal készült ruhák sok embernél irritációt okoznak.Az előállításnál, majd ha már nem kell hulladékként rengeteg káros anyag kerül vissza a természetbe, a folyókba, a levegőbe, mérgezik az egész földünket.
A 21. század egyik legfontosabb kérdésköre a fenntartható fejlődés, a környezetünk megvása. Ebbe viszont nem csak a szelektív hulladékgyűjtés tartozik.
Hasonló fontoságú a textiliparban keletkezett káros anyagok életútja. A pamutfeldolgozás rengeteg vizet és vegyszeres kezelést kíván. A gyors gyártási határidők miatt a termékek száradása, és megfelelő , környezetbarátabb technológiák alkalmazására nem jut idő.
Mit tehetsz akkor Te, mint fogyasztó?
Tudatosan vásárolsz és a minőségi darabokat helyezed előtérbe. A nem használt textil termékekeket pedig NEM a kukába dobod. Ajándékozd el vagy hasznosítsd újra.( DIY videók és a Pinterest segítenek )
Nem meggyőzni akarok senkit , hogy ne vásároljon, hanem a mértékletességet hangsúlyoznám.
A fenti dokumentumfilm mellett még egy ajánlás a végére.
2014-ben nagy nyílvánosságot kapott 5 részes mini sorozatról van szó, amit szintén látnod kell.(Seatshop).
Három norvég divatblogger Kambondzsába megy, hogy egy gyárban dolgozzon. Együtt a helyiekkel. Az egyik leggazdagabb ország divatbloggerei megtapasztalták az ottani alacsony életszinvonalat és hamar kiléptek eddigi komfortzónájukból. Hiába tudták, hogy a nagy divatcégek az olcsó munkaerővel állítják elő azt az óriási profitot, amiből ennyire működőképes az iparág. Saját szemmel látni egészen megdöbbentő volt.
Itt megnézheted, angol felirattal mind az 5 részt.
►►►Követhetsz a következő helyeken is:
►Facebook
►Instagram
►Pinterest
►Youtube
►►►