A divatvilág gyorséttermei.
-ami a divattervezőket is megihlette már
A gyorséttermekhez hasonlóan a fast fashion világában is a leggyorsabb vásárlói kiszolgálás a cél, olcsón kínált ruhadarabok, viszont az igényes kivitelezésre kevesebb hangsúlyt fektetnek. Éppen ezért vevőként se várd el a luxus kivitelezést.
Úgy gondoltam megér egy külön bejegyzést ez a téma, mivel sokan nincsenek tisztában ezzel a fogalommal. Az sem, aki rendszeres vásárlója ezeknek a boltoknak. Úgyhogy itt egy gyorstalpaló a divatnak ezen világából. A következő napokban még több oldalról fogom körbejárni ezt a témát, úgyhogy látogass vissza (:
Fast vagy high?
High fashion:( nem csak )világszinten ismert luxusmárkák,de felsőkategóriás árakkal. Minőségi, limitált darabszámú ruhákkal. Jellemzően azok a nagy divatházak, amelyek a London-New York-Párizs-Milánó divathetein bemutatkoznak pl. : Balenciaga, Burberry, Chanel, Dior, D&G , Gucci, Jimmy Choo, Lanvin, Marc Jacobs, MiuMiu, Prada, YSL...
Fast fashion = idénydivat. Tömegcikkek. Megfizethetőség. Luxus márkák másolata- silányabb minőségben.
Az első fonógép (1764-Fonó Jenny ) megalkotásával elkezdődött valami igazán különleges dolog. Felgyorsult a technika, néhány nap elegendő volt egy új ruhadarab megalkotásához. Egyre többen kerestek kisiparosokat az egyénre szabott ruhákért. Ekkor még csak a tehetősebb, nemesi körökben volt megengedhető.
Az ipari forradalom idején(1769-1850) elsőként a textiliparban történtek óriási változások. Az egyszerű mechanikus fejlesztések megadták a műszaki hátteret a tömeges gyártáshoz. A piac növekedett, amit aztán gyorsan ki is kellett szolgálni, elindult a verseny a fogyasztókért. A költségeket redukálták, törekedtek a minél olcsóbb előállíthatóságra . Ezek voltak a fast fashion-höz vezető első, kezdetleges lépések, azóta sincs megállás, csak a gyártási körülmények változtak.
Az egyik legnagyobb fast fashion cégcsoport a spanyol Inditex, ide tartozó márkák: Bershka, Massimo Dutti, Pull and Bear, Oysho, Stradivarius, Zara, Zara Home (Uterqüe, Magyarországon nem kapható ) . Összesen az 5 kontinensen 7504 üzlettel vannak jelen. Itt látható, hogy milyen eloszlásban ˇˇ .
Természetesen az adott márkák más-más vevői célcsoportra építenek stílusban és árkategóriában egyaránt.
A fast fashion márkák itt még nem értek véget. Jelentős fogyasztói körrel rendelkezik a szintén spanyol Mango, svéd H&M, Promod, Orsay, Reserved. A Magyarországon csak használt ruha boltokból és online beszerezhető Primark , Topshop, Forever 21, River Island, Dorothy Perkins, asos,...
Felmerülhet , hogy a sportszermárkák is a fast fashion márkák közé sorolhatók-e, hiszen már a funkció mellett a design is hasonlóan fontos a sportolásnál is. De nem, a fast fashion kategória az utcai divatra koncentrálódó elnevezés.
Egy tavalyi felmérés szerint , ami a divat márkákat rangsorolja értékük szerint, az első 10-ben csak 3 fast fashion cég szerepel, az első helyet a tavalyihoz hasonlóan a Nike uralja.
Erre az összefoglalóra azért volt szükség, hogy a következő bejegyzések érthetőbbek legyenek. Ugyanis holnap arról olvashatsz , hogy miért is tudnak ennyire olcsón előállítani termékeket, milyen alapanyagokat használnak a márkák, és egyáltalán hogyan lesz a gyapotból póló.
►►►Kövess , kedvelj és iratkozz fel a követhető helyeken, hogy elsőként értesülj a friss tartalomért:
►Facebook
►Instagram
►Pinterest
►Youtube
►►►