Jogod van ahhoz, hogy megválogasd, milyen üzletben szerzed be a ruháidat. Jogod van ahhoz is, hogy élj a fogyasztói szabályokkal, ha valami hibás vagy nem tetszik. Most már mindenhol a nagy leárazásokkal találkozunk, ilyenkor rengeteg termék kerül ki az üzletekbe. Több ruha, több vásárló és ahogy egyre olcsóbbak lesznek a termékek, szinte arányosan megfigyelhető a minőségük romlása is. Jogaid vannak, ha hibás termékkel találkozol a leértékelések idején is.Szavatosság 2 év. Jótállás, amit sokszor garanciaként emlegetünk, habár ez jogilag nem létező fogalom- időtartama 6 hónap/ 1 év. A különbség abban van, hogy ki bizonyítja a hibát. A jótállási időben a bizonyítási kötelezettség a kereskedőt terheli, ennek lejárata után viszont már a fogyasztót. Ez a fogyasztóvédelem hatásköre, a bevizsgálás költségtérítést von maga után,amit a fogyasztó fizet, ha kiderül a saját hibájából hibásodott meg a termék.
Minden esetben a nyugtára van szükség, bármilyen panasszal is keresed fel ismét az üzletet. A vásárláskor kapott nyugta nem csak a vásárlás bizonyítéka, de a hátoldalán fontos információk is fel vannak tüntetve , pl a visszavétel és cserét illetőleg.
A vásárlók (ruhaüzletekre vonatkozó) jogai:
- minőségi kifogás észlelésekor érvényesíthető a szavatossági, jótállási igény
- terméket vissza vinni az üzletbe 30 napig lehet, ezt hordatlan állapotban, amit visszavételkor ellenőrizhetnek
- javítás, csere, pénz visszatérítés kérése, ennek megállapítása a kereskedő joga Ennek módja kereskedelmi üzletenként eltérő módon lehetséges, van ahol cask készpénzt,van ahol a kifizetett összeg ugyanabban a formában kerül visszatérítésre, ahogy a kifizetés történt. Alkudozni felesleges, ennek elszámolására az üzletnek szabályai vannak.
Jótállási, szavatosság jogok nem érvényesíthetőek, ha a hiba meg volt már a vásárláskor, tudta vagy ismernie kellett. Valamint, ha a vásárláskor figyelmeztették a vásárlót a kényes anyagra, annak kiemelt mosási utasítására, mégsem tartotta be az előírásokat
Fontos azonban kiemelni, és hangsúlyozni, hogy nem csak a vásárlóknak vannak jogaik, hanem a boltban dolgozóknak egyaránt. Ahogy minden embernek a földön, kölöcsönös tisztelettel tartozunk egymás felé. A fast fashion üzletek "önkiszolgáló üzletek". Az ott dolgozók nem elsődleges feladatköre egyesével a vásárlók kiszolgálása.
Az üzlet képviseletének joga van a vásárlót felszólítani az embertársai jogainak tiszteletben tartásához- ha a bolt területén tartózkodik. Nem csak az eladók, de a vásárló társak felé is mindenkinek tisztletet kell gyakorolnia. Fizikális és szóbeli bántalmazás is megengedhetetlen a kereskedelmi tevékenységet végző üzlet területén IS. Ezt tapasztalva a biztonsági szolgálat közbeléphet. Leárazások idején hangsúlyos ezt kiemelni, mivel a nagyobb tömeg gyorsabban generálhat feszülséget embertársai és a dolgozók felé egyaránt.
Amit sokszor említettetm már itt a blogon is,, de nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy a leárazáskor is tegyük fel a kérdést magunknak, valóban szükségünk van-e az adott ruhadarabra. Vagy csak az olcsósága visz a kasszákhoz, aztén a szekrényben, rosszabb esetben a kukában landol.(?)
►►►Kövess, kedvelj, iratkozz fel, kommentelj:
►Facebook
►Instagram
►Pinterest
►Youtube
►►►